zondag 14 november 2010

Onverklaarbaar


Gewoon onverklaarbaar is deze tekening in de Lacroixberg (Z.Z.Bolder)
Ongedateerd, simpel getekend en ogenschijnlijk zomaar wat lijnen lukraak zonder volgorde. Als je wat langer ernaar kijkt kun je er met wat fantasie wel iets van maken of in ieder geval wel uithalen: links beneden kan een berg zijn met bomen langs de rand en een groeve-ingang (?) in rood.
In het midden iemand met een vlag of vaandel, maar de cirkeltjes met
“Λ ll” zijn weer complete raadsels. Kortom: Je kunt er lang naar kijken maar je snapt er niets van. (ik spreek nu even voor mijn eigen).
Misschien is het ook helemaal niks en heeft de maker wat achteloos staan te krassen met zijn stukje houtskool en rode krijtje dat, en dat zien we wel, door dezelfde persoon gebruikt is!
Heeft de lezer/volger en/of kijker van dit Blog een suggestie of ziet hij of zij wat het voorstelt dan verneem ik dat heel graag! Het zal een verrijking zijn van mijn kennis over de “Berg”!

1 opmerking:

  1. Ik denk in de tekening van Lacroixberg in Zussen een Galgenrad te zien. De gebogen lijnen zijn een poging om in dieptezicht de poten weer te geven die deze lange paal met daarbovenop een karrewiel rechthielden. Van het mannetje met de vaandel maak ik in vrije interpretatie een soort van soldaat die op de een of andere manier wel iets te maken zal hebben met de persoon die op het rad terecht zal komen. (Er staat in Lacroix nog een gelijkaardige tekening van een Galgenraad met daarnaast de namen Palmans en Mulkens, hoewel die niet noodzakelijk in verband staan met de tekening.)
    mvg
    Mulkens Bart
    Vleermuizenwerkgroep Natuurpunt

    BeantwoordenVerwijderen