zondag 5 juni 2011

Rood Krijt


Rood Krijt

Hier gaat het niet over het (hele mooie) opschrift maar over het materiaal waarmee het geschreven is: rood (vet)krijt

Al jarenlang loop ik met het idee om eens goed uit te zoeken waar dat op het oog simpele materiaal nou vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en wat je ermee kunt doen.
Makkelijk is dat niet kan ik alvast verklappen, maar door mijn trouwe toeverlaat internet ben ik al snel iets wijzer geworden!

Al snel blijkt dat een zekere Jaap den Hollander er een complete studie aan heeft gewijd en dat vervolgens op een keurige en zeer duidelijke manier aan het wereldwijde web heeft toevertrouwd.
Dus ga ik proberen Jaaps lange en mooie uiteenzetting samen te vatten in een wat kortere uitleg van wat ik denk dat U, bloglezer, zou moeten weten over het rode krijt.

Om te beginnen zijn er een aantal soorten van dit krijt:
er bestaat een roodbruin mineraal waarmee getekend kan worden: Rötelstein.

Deze stenen worden uit de aarde van het Duitse Saarland gewonnen.
Uit dat mineraal kunnen stiften worden gezaagd. Die stiften kunnen worden gebruikt als tekenmateriaal dat, naarmate het harder is, traag slijt en nauwelijks losse poederresten achterlaat.

Deze zogenaamde Rötelstein wordt gebruikt voor het tekenen op papier, maar het is niet ondenkbaar dat er ook opschriften in onze mergelgroeven mee gemaakt zijn.


Rötelstein komt in de volgende kleurnuances voor: a. Sanguine-violetbruin, b. Sanguine-oranjebruin, c. Sanguine (oranje-roodbruin),
d. Sanguine 18e eeuw (rose-roodbruin), e. Sanguine Medicis (donker bruinrood) en f. Bistre (grijzig bruin)

Wat meer voor de hand liggend is (als ik de opschriften goed bekijk) is het gebruik van geperste en gebakken (carré-vormige) krijtstiften uit een mengsel van pijpaarde, bruinrood-pigment en een bindmiddel (een cellulose-ether).

Naar mijn eigen bescheiden mening is de waskrijt stift, bestaande uit harde blanke bijenwas waaraan in gesmolten toestand de lichte gradatie dodekop pigment is toegevoegd, de meest toegepaste versie bij onze opschriften.

Dodekop ook wel Spaans rood, of caput mortuum genoemd is een rood, roodbruin of roodpaars pigment bestaande uit ijzeroxide (Fe2O3, colcothar) en kleiaarde.
Met de bijenwas als bindmiddel levert dat een sanguine kleurige tekenstift op.
De stift is uitstekend met een mesje te slijpen en van een scherpe punt te voorzien.
Het hele verhaal van Jaap de Hollander over het rood krijt én heel mooi tekenwerk van Jaap vind je hier
http://makeyournextmove.nl/~jcdenhollander/roodkrijt/index.html


Inmiddels heb ik een aantal artikelen van dit blog verzameld en in een PDF document geplaatst zodat het ook te lezen is op een e-reader of
i-pad.

Deel 1 is hier te downloaden.
en deel 2 vind je hier
Het kan voorkomen dat de download verlopen is, wil je er toch gebruik van maken stuur me dan een berichtje dan zorg ik ervoor dat je een nieuwe link ontvangt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten